loading...

سروستان پاک ایرانیان

فسفونيک اسيد قارچ کش سيستميک از گروه فسفونات مي باشد. فرمولاسيون : اگريفوس (Agri- Fos®) 40% SL تاريخ ثبت : 21/10/1383 ثبت موقت به مدت سه سال موارد مصرف در ايران : باد زدگي سيب زميني موار

سروستان پاک ایرانیان بازدید : 65 شنبه 22 خرداد 1400 زمان : 10:31 نظرات (0)

فسفونيک اسيد

قارچ کش سيستميک از گروه فسفونات مي باشد.

فرمولاسيون : اگريفوس (Agri- Fos®) 40% SL

تاريخ ثبت : 21/10/1383 ثبت موقت به مدت سه سال

موارد مصرف در ايران :

باد زدگي سيب زميني

موارد مصرف در ساير کشور ها :

بيماري هاي ناشي از ائوميست ها به ويژه فايوفتورا

راهنماي مصرف :

• محلول پاشي به ميزان 6 ليتر در هکتار توصيه مي شود.

• اگريفوس قابليت اختلال با عوامل اکسيد کننده، محلول هاي حاوي روي، مس، منگنز و آهن و هيدروکسيد مس را ندارد.

محققان دريافته اند که قارچ کش هاي اسيد فسفره به ويژه در پاتوژن هاي Oomycete مانند Phytophthora ، Phythium و Downy Mildews در تعدادي از محصولات موثر هستند. اسيد فسفر هم تأثير مستقيم و هم غيرمستقيم بر اين عوامل بيماري زا دارد. اين يک روند خاص (فسفوريلاسيون اکسيداتيو) را مهار مي کند

آيا مي توان از يون فسفونات به عنوان قارچ کش استفاده کرد؟

يون فسفونات در سيستم بسيار سيستميک و نسبتاً پايدار است. فعاليت سيستميک به آنها اجازه مي دهد تا به عنوان قارچ کش محلول پاشي براي جلوگيري از پوسيدگي ريشه فيتوفتورا ??و فيتيم استفاده شوند. آنها همچنين فعاليت هاي درماني را نشان مي دهند اما از دستورالعمل هاي برچسب پيروي مي کنند.

فسفونيک اسيد

فرمول شيميايي اسيد فسفونيک چيست؟

ماده جامد بي آب که اغلب با فرمول شيميايي آن HPO (OH) 2 يا H 3 PO 3- ذکر مي شود. ماده اصلي موجود در محصولات فسفوناته. اسيد قوي حاصل از محلول اسيد فسفر در آب. اصطلاح اسيد فسفونيک اغلب به طور مترادف با اسيد فسفر استفاده مي شود. نمکهاي فلز قليايي اسيد فسفر.

آيا مي توان از اسيد فسفونيک در مديريت ارگانيک استفاده کرد؟

اگر اسيد فسفونيک به دليل استفاده از موادي باشد که تحت مديريت ارگانيک مجاز به استفاده نيستند ، اما استفاده از آن قبل از ماده آلي صورت گرفته است ، مي توان از اين دسته استفاده کرد و به عنوان ارگانيک فروخت. چهارم در صورت مشخص نشدن منبع اسيد فسفونيک ، اين محصول بايد به صورت آلي آزاد شود.

منبع فسفونات چيست؟

اسيد فسفر پس از جدا کردن ، يون فسفونات را آزاد مي کند (HPO32- ؛ همچنين فسفيت نيز ناميده مي شود). فسفونات به راحتي در داخل گياه گرفته و جابجا مي شود. اسيد فسفر به فسفات تبديل نمي شود که منبع اصلي P براي گياهان است.

نام چيست؟

به معناي گسترده تر ، اصطلاح فسفونات هر ترکيبي را که حاوي پيوند کربن به فسفر است ، توصيف مي کند. برخي از نمونه هاي ترکيبات فسفونات شامل حشره کش هاي ارگانوفسفات ، داروهاي ضد ويروس ، بازدارنده هاي شعله و برخي علف کش ها است. ترکيبات فسفونات نيز به طور طبيعي در برخي از اشکال زندگي پايين تر ، از جمله تک ياخته ها ، نرم تنان ، قارچ ها و قارچ هاي اومايسيت وجود دارد .

براي اين مقاله ، ما از اصطلاح فسفونات براي توصيف فقط آن دسته از محصولات ساخته شده از نمک ها و استرهاي اسيد فسفر (HPO (OH) 2) استفاده مي کنيم. اسيد فسفر ماده جامدي است که مي توان از طريق شرکت هاي تامين کننده مواد شيميايي خريداري کرد. وقتي با آب مخلوط شود ، اسيدي قوي به نام اسيد فسفونيک تشکيل مي شود. اين اسيد براي استفاده در گياهان بسيار قوي است و بايد با ساير مواد شيميايي ترکيب شود تا pH محلول افزايش يابد و احتمال آسيب به گياه کاهش يابد.

يکي از روشهاي کاهش اسيديته فسفونيک خنثي سازي آن با نمک قليايي است. به طور معمول هيدروکسيد پتاسيم (KOH). محلول حاصل حاوي نمکهاي مونو و دي پتاسيم اسيد فسفر است (که غالباً به آن فسفيت پتاسيم گفته مي شود) ، و ماده موثره قارچ کشهاي آلود ، ماژلان ، ويتال ، ويتال سيگن ، ريست و ساير فسفونات است. فسفيت پتاسيم همچنين ماده اصلي سازنده چندين محصول کود فسفيت از جمله K-Phite (0-29-26) ، Ele-Max Foliar Phosphite (0-28-26) و Nutri Phite P + K (0-28-26) است. )

روش ديگر ، اسيد فسفونيک مي تواند با اتانول واکنش داده و اتيل فسفونات تشکيل شود. يون هاي آلومينيوم در طي فرآيند توليد براي خنثي سازي يون هاي اتيل فسفونات اضافه مي شوند و محصول حاصل به عنوان fosetyl-Al يا Aluminium tris O-ethyl phosphonate ناميده مي شود. اين ماده موثره در قارچ کشهاي Aliette WDG و Chipco Signature است که توسط Bayer Environment Science به بازار عرضه شده است.

قارچ کش ها و کودهاي فسفونات را نبايد با کودهاي حاصل از فسفات مانند فسفات آمونيوم و سوپ فسفات سه گانه اشتباه گرفت. حتي اگر ترکيبات فسفونات و فسفات از نظر شيميايي بسيار شبيه به هم باشند ، از نظر عملکرد در گياهان و قارچ ها تفاوت قابل توجهي دارند.

فسفات (HPO4 ؛ H2PO4-) توسط گياهان گرفته مي شود و در سلولها گنجانده مي شود و در آنجا مولكولي مهم براي توليد انرژي (ATP) و اجزاي ساختاري غشاهاي سلولي و DNA را ايجاد مي كند. براي رشد ريشه ، فتوسنتز و تنفس در گياهان ضروري است. بنابراين ، اين ماده به عنوان منبع فسفر در اکثر کودهاي چمنزار يافت مي شود. فسفات تأثير مستقيم و مستقيمي روي بيماريهاي چمنزار ندارد ، اگرچه گياهان کمبود فسفر احتمالاً بيشتر از گياهان کافي فسفر در معرض بيماريهاي خاص قرار مي گيرند.

قارچ کش ها و کودهاي فسفونات توسط گياهان جذب شده و به عنوان يون هاي فسفيت (H2PO3-) در سلول ها گنجانده مي شوند. اين واقعيت که اين يون داراي يک اتم اکسيژن کمتر از فسفات است به اين معني است که مانند فسفات در گياهان عمل نمي کند. اگرچه يون فسفيت مي تواند به سلولهاي گياهي منتقل شود ، اما به نظر نمي رسد در هيچ فاز متابوليسم فسفر (توليد ATP ، فتوسنتز يا تنفس) نقش داشته باشد. با گذشت زمان ، کود فسفونات مي تواند توسط باکتري ها به فسفات موجود در خاک تبديل شود و در آنجا توسط گياهان جذب و متابوليزه شود. اين تبديل ممکن است چندين هفته طول بکشد و تصور نمي شود که در مقايسه با کودهاي فسفاته وسيله اي کارآمد براي رساندن فسفر به گياهان باشد. يونهاي فسفيت اثرات مستقيم قارچي بر برخي عوامل بيماري زاي گياهي دارند ، فوايدي که با فسفات يافت نمي شود.

برچسب ها يون فسفونات ,
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • مطالب
    آرشیو
  • 1400
  • 1399
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 23
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 0
  • آی پی دیروز : 6
  • بازدید امروز : 2
  • باردید دیروز : 10
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 27
  • بازدید ماه : 124
  • بازدید سال : 808
  • بازدید کلی : 2,399